De toekomst?

Ik las het artikel van Randall C. Kennedy, Waarom Firefox zal verdwijnen op Techworld.nl

Hoewel ik het daar niet helemaal mee eens ben, en vind dat Firefox een heel goede browser is die nog steeds een grote meerwaarde heeft ten opzichte van andere browsers, heeft het mij wel aan het denken gezet.

Wat zou mozilla volgens jou moeten doen om te groeien (en hun positie op de browsermarkt te verstevigen)?

Ik dacht aan een Firefox OS, gelijkaardig aan het Chromium OS van Google, maar dan anders. Het zou idem de bedoeling zijn om een OS te bouwen die snel opstart, en snel online is (met een concept gelijkaardig aan de toekomstige Firefox 4.0, volledig klaargestoomd voor webapplicaties dus), maar dan nog steeds uitbreidbaar via add-ons. Zo zou het mogelijk zijn om de functionaliteit van de rechtermuisknop uit te breiden, en op die manier een knop ‘openen met’ toe te voegen, zodanig dat je bijvoorbeeld vanuit Gmail bijlagen kan openen in Office Live. Of vanuit Windows Live Skydrive documenten kan openen met Google Docs, of vanuit Picasaweb afbeeldingen kan openen met photoshop.com enz…

Een alternatief kan zijn dat openstaande apps de rechtermuisknop (en andere functies) kan beïnvloeden.

Misschien kan je zo ook een add-on maken die kan communiceren met je hardware, zodanig dat je foto’s rechtreeks vanaf een usb-stick of digitale camera kan uploaden naar Flickr, Facebook, Picasaweb,… Of foto cd’s bekijken met een online fotoviewer, of documenten die op een usb-stick staan openen met een online office pakket,… ?

De mogelijkheden lijken eindeloos. Het toekomstdromen krijgt bij mij wat vrijheid. Maar zou het niet fantastisch zijn om dit om te zetten in werkelijkheid? Heeft Mozilla niet als bedoeling het web beter te maken? Vrijheid voor iedereen? Aanpassen aan je eigen wensen? Bouw hierop verder, en laat het internet niet over aan één bedrijf!

Het zou de bedoeling zijn om een OS te creëren waar de gebruiker controle over heeft, over welke webapps hij wel of niet gebruikt. Mijn indruk is dat je bij het Chromium OS meer vast hangt aan één bedrijf.

Is juist dat niet het idee van openbron? Volgens mij moet ook de openbronwereld mee evolueren, net zoals de rest.

Reacties of andere ideeën zijn te zeerste gewenst!!



4 Reacties to “De toekomst?”

  1. William Says:

    Dat zijn zeker goede ideeën. En natuurlijk dien je mee te gaan met de stroom en daarop voort te bouwen. Zo zou Firefox idd het onafhankelijke medium voor internet kunnen blijven. Ook is het interessant om je eigen weg op te gaan en de browser gewoon erg verbeteren. Sneller maken en nog veiliger zoals (binnenkort) het toevoegen van sandboxing van tabbladen.
    Probleem is dat we hier in NL teveel door een NL bril kijken. In NL is FF niet groot in vergelijking in de landen om ons heen. Dat komt door de naïve houding in ons land. De strekking is vooral, “Er zit toch al een browser (IE) bij, waarom zou ik op zoek gaan naar iets anders. Dat kost alleen maar moeite en tijd.” Ik zie dat dagelijks om mij heen, en erger mij daar wel eens aan. NL zou dan ook wel eens van de weinige landen kunnen zijn die zeer laat of helemaal niet geïnteresseerd is in zo’n OS-browser. Mensen kopen een pc in NL en het moet het (gelijk) doen. Zo niet, dan is het een stom ding en slecht ontworpen. In plaats dat mensen er mee leren werken, vragen ze vaak ook nog eens een ander. Want zelf doen kost tijd en energie.
    Persoonlijk denk ik dan ook dat het verstandig is om twee varianten op te houden. Een browser en een OS-browser. De eerste voor mensen die geen zin hebben om te kijken hoe alles werkt, want mensen schrikken al bij het woord OS (installeren) als ze al weten wat het betekend. De tweede zou goed kunnen werken voor mensen die een kant en klare PC kopen. Probleem is dat zowel Google als Mozilla geen hardware (PC) (gaan) verkopen, dus zal men toch nog lang aan MS blijven hangen (IE).
    Nee, de ontwikkeling en het gebruik van een OS-browser zie ik nog lang niet snel werkelijkheid worden voor andere bedrijven of instellingen dan Google. De vraag is of het ook een succes wordt. Linux op een netbook was ook geen succes. OSX op een Mac wel, omdat beide verkocht en ontwikkeld worden door Apple. Hetzelfde geldt (bijna) voor MS en Intel voor Windows.

  2. Paul Says:

    Correcte observaties van William.

    Firefox moet het naar mijn gevoel vooral hebben van zijn grote hoeveelheid add-ons, waarmee je persoonlijke voorkeuren kunt aanbrengen, meer dan in Chrome of IE.

    Firefox moet vooral echter als de wiedeweerga wat gaan doen aan het langzame opstarten. Ik zie om mij heen professionele IT mensen het niet gebruiken met één argument: het start zo traag op. Ik ben een grote Firefox liefhebber, en gebruik het default, en accepteer ‘voor de goede zaak’ steeds weer het tijdsverlies, maar als ik echt haast heb en gauw even een browser wil openen, wijk ik met schuldgevoel soms uit naar Chrome. Ik weet niet wat het is. Als het alle resources van de machine krijgt gaat het vaak snel, maar als er meerdere processen lopen kan FF starten wel eens minuten duren of gewoon nooit verschijnen, terwijl Chrome of IE in een seconde of 10 er staan. Speedy fox geprobeerd en aantal add-ons gereduceerd tot een minumum (bij mij 8), maar het probleem wordt niet wezenlijk beter. Ben benieuwd wat 3.6 doet.
    Allerlei geavanceerde toevoegingen zijn mi dus verre ondergeschikt aan één ding: SNEL STARTEN. Als FF dat zou doen, dus de pijn eraf is, zou de personificatie door de add-ons denk ik een voldoende grote gebruikersbase doen behouden.

    • vrijevos Says:

      @ Paul

      Het trage starten van Firefox 3.5 stoorde mij ook. Enkele trucs hielpen wel een beetje, maar toch niet overdreven veel. Firefox 3.6 vind ik daarin een heel stuk beter (25% snelheidswinst op Windows, volgens de ontwikkelaars).
      Ergens las ik over ffpreloader, die (net als IE) gedeelten van Firefox laadt tijdens het opstarten van Windows. Omdat ik de boottime ook belangrijk vind, heb ik dit nog niet uitgeprobeerd, maar naar ik heb begrepen zou het zijn werk doen. (Dit is dus geen gewone add-on). Misschien kan je er iets mee.
      Succes

      http://sourceforge.net/projects/ffpreloader/

  3. Paul Says:

    Dank voor de tip!
    Heb nu 1 dag FF3.6 en mijn eerste indruk is dat ie inderdaad merkbaar sneller start. Nog even afwachten, je kan het pas na paar dagen goed zeggen, maar vooralsnog hoopvol. Dan zou preloader niet meer nodig zijn, de boottime is ook al zo’n ‘pain in the a..’, dus als niet nodig, wil je die ook liever niet verlengen. Maar als snelheidswinst 3.6 toch beperkt is ga ik dat zeker proberen.

    Dat IE snelheidswinst boekt door al deels geladen te worden tijdens opstarten van Windows snap ik, IE en Windows zijn geïntegreerd. (vandaar ook de security issues met IE). Maar hoe doen Opera en Chrome het dan? Die starten ook snel, maar ik geloof niet dat die een preloader aan het bootproces toevoegen?

Geef een reactie

